Filtry UV i fotoprotekcja

Wszystko, co musisz wiedzieć o filtrach przeciwsłonecznych i fotoprotekcji

Kremy z filtrami przeciwsłonecznymi to absolutny niezbędnik codziennej pielęgnacji przez cały rok. Dlaczego koniecznie musisz stosować filtry przeciwsłoneczne? Czym jest SPF i co oznacza liczba obok tego skrótu? Poznaj popularne mity dotyczące fotoprotekcji, dowiedz się jakie kosmetyki przeciwsłoneczne stosować i czym się kierować podczas ich zakupu.

kobieta nad morzem w kapeluszu

Filtry przeciwsłoneczne, w skrócie SPF, to niezbędny krok dla zdrowia skóry podczas codziennych rytuałów pielęgnacyjnych. Choć większość osób przypomina sobie o kosmetykach chroniących przed słońcem wraz z nadejściem wakacji lub przed urlopem, to kremy z filtrem przeznaczone są dla każdego bez względu na wiek i rodzaj skóry. Powinny je stosować również osoby, które twierdzą, że szybko się opalają.

SPF to filtry zapewniające skórze ochronę przed promieniami UVA i UVB. Promienie ultrafioletowe docierają do nas przez cały rok, również zimą oraz w pochmurne dni. Często możemy to zaobserwować, spędzając czas na świeżym powietrzu w pochmurny dzień, a później dziwimy się skąd zaczerwienienie, przecież „słońce ukryte było za chmurami”.

Aby zadbać o zdrowie skóry i unikać jej uszkodzenia, musimy na odsłonięte partie skóry każdego dnia aplikować kosmetyk zapewniający ochronę SPF na poziomie 30 lub 50, nawet jeśli nosimy makijaż.

Promienie UV wytwarzane przez słońce mają zdolność odbijania się od różnych powierzchni takich jak woda, piasek, beton czy śnieg, przez co zwiększają ryzyko uszkodzenia skóry. Co to oznacza? Noszenie kapelusza i okularów przeciwsłonecznych niestety nie wystarczy, aby chronić przed fotostarzeniem, a stosowanie SPF to KONIECZNOŚĆ!


Rodzaje promieni UV

Promienie UVA są związane z fotostarzeniem, gdyż wnikają również do skóry właściwej, przyczyniając się do powstawania drobnych linii i zmarszczek, plam, degeneracji kolagenu i elastyny ​​oraz pośrednich uszkodzeń DNA, które prowadzą do przedwczesnego starzenia.

Mają zdolność przenikania przez szybę, a to oznacza, że ​​powodują również uszkodzenia, gdy jesteś w samochodzie lub siedzisz przy oknie.

Promienie UVB wpływają na powierzchniowe komórki skóry, powodując oparzenia i opaleniznę na skórze oraz bezpośrednio uszkadzają DNA.

Zarówno promienie UVA jak i UVB mogą przyczyniać się do powstawania nowotworów skóry. Z pewnością słyszałaś już, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego codzienne stosowanie SPF zapewni skórze wysoką ochronę przed nowotworami, ale również może zapobiegać fotostarzeniu oraz spowolnić jego efekty.


Rodzaje filtrów SPF

Kosmetyki zapewniające ochronę przed słońcem zawierają składniki aktywne, których zadaniem jest ochrona przed promieniami UV, a są to:

Filtry fizyczne (mineralne) – minerały takie jak dwutlenek tytanu czy tlenek cynku, które odbijają oraz rozpraszają promienie UV, zanim przenikną do skóry.

Filtry chemiczne – pochłaniają promienie UV, a w recepturach INCI kosmetyków znajdziemy je ukryte pod nazwami: Ethylhexyl Triazone, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Ethylhexyl Salicylate czy Bis- Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine. Warto wspomnieć, że filtry chemiczne mogą powodować podrażnienia delikatnej skóry dzieci oraz skóry wrażliwej.


Co oznaczają liczby przy SPF?

Poszukując kosmetyków chroniących przed słońcem, z pewnością spotkasz się z różnymi liczbami obok tego skrótu. Zastanawiasz się, co one oznaczają? Otóż im wyższa wartość SPF, tym dłużej zapewnia skórze ochronę. SPF to skrót od angielskiej nazwy Sun Protection Factor. Określa, ile czasu dłużej po zastosowaniu danego kosmetyku chroniącego przed słońcem możemy przebywać na słońcu, zanim wystąpi oparzenie:

  • SPF 10 zapewni ochronę przez około 3 godziny
  • SPF 15 zapewni ochronę przez około 5 godzin
  • SPF 20 zapewni ochronę przez około 6,5 godziny
  • SPF 25 zapewni ochronę przez około 8 godzin
  • SPF 30 zapewni ochronę przez około 10 godzin
  • SPF 50 zapewni ochronę przez około 16 godzin

Warto podkreślić, że stosowanie kosmetyków chroniących przed słońcem stanowi jeden z podstawowych elementów profilaktyki. Należy wziąć pod uwagę czynniki, które wpływają na utratę wartości ochronnych przez filtry przeciwsłoneczne, a są to: wytarcie kosmetyku w ubranie lub ręcznik, kąpiele czy jego usunięcie wraz z potem. Dlatego tak istotna jest ponowna aplikacja filtrów przeciwsłonecznych co 2 godziny. Jeśli poszukujesz kosmetyków, które zapewnią troskliwą ochronę przed niekorzystnym działaniem promieni UV, sięgnij po przeciwsłoneczny krem ochronny do twarzy SPF 50+ City Sun marki Dottore.


Jakie są korzyści ze stosowania kremów przeciwsłonecznych?

Stosowanie filtrów przeciwsłonecznych to najlepszy sposób na ochronę skóry przed czerniakiem i fotostarzeniem, które objawia się zmarszczkami, utratą jędrności i ciemnymi plamami.


Popularne mity dotyczące fotoprotekcji

Istnieje kilka powszechnych mitów i nieporozumień dotyczących filtrów przeciwsłonecznych, o których musisz wiedzieć przed zakupem następnego kosmetyku.


Mit nr 1: Ochrona przeciwsłoneczna nie zawsze jest konieczna

Wiele osób uważa, że​​ filtry przeciwsłoneczne są konieczne tylko wtedy, gdy całe ich ciało jest wystawione na działanie promieni słonecznych. Na przykład podczas pływania na basenie lub spędzania czasu na plaży. Należy podkreślić, że światło ultrafioletowe zawsze jest szkodliwe dla odsłoniętej skóry.

Niektórzy rezygnują ze stosowania kosmetyków ochronnych w pochmurne dni. Prawda jest taka, że ​​za każdym razem, gdy ciało jest wystawione i narażone na działanie światła słonecznego, powinno być zabezpieczone kremem przeciwsłonecznym.


Mit nr 2: Brązowa opalenizna chroni przed słońcem

Nie ma czegoś takiego jak bezpieczna opalenizna. Z definicji opalenizna to reakcja ochronna skóry na uszkodzenie przez promieniowanie UV. Ciało wytwarza więcej melaniny (pigmentu), w wyniku czego skóra ciemnieje.


Mit nr 3: Krem przeciwsłoneczny uniemożliwi organizmowi wchłanianie witaminy D

Witamina D jest niezbędnym składnikiem dla naszego zdrowia, a ekspozycja na promienie UV ułatwia jej produkcję. Błędem jest myślenie, że stosowanie ochrony przeciwsłonecznej przez cały dzień blokuje uzyskanie odpowiedniego poziomu witaminy D.

Wielu naukowców i dermatologów sugeruje, że zaledwie 5 do 30 minut ekspozycji na słońce dziennie wystarczy, by organizm mógł wytworzyć odpowiednią ilość tej witaminy.


Mit nr 4: Osoby o ciemnej karnacji nie potrzebują ochrony przeciwsłonecznej

Osoby o ciemnej skórze również są narażone na oparzenia słoneczne i uszkodzenia skóry. Podejmowanie środków ostrożności, takich jak stosowanie kremów przeciwsłonecznych, jest zawsze zalecane, niezależnie od koloru skóry.

Niektórzy uważają, że osoby z większą ilością melaniny w skórze nie muszą stosować filtrów przeciwsłonecznych. Dzieje się tak, ponieważ melanina rozprasza promienie UVB i może chronić przed oparzeniami słonecznymi, ale jedynie do pewnego stopnia.

Chociaż osoby o ciemniejszej karnacji są lepiej chronione przed słońcem, nadal powinny stosować filtry przeciwsłoneczne o pełnym spektrum działania. Promienie UVA nie są blokowane przez melaninę w ten sam sposób i mogą prowadzić do czerniaka, przedwczesnego starzenia się skóry i powstawania zmarszczek.


Mit nr 5: Korzystanie z solarium zapewnia bezpieczną opaleniznę

To nieprawda, gdyż podczas korzystania z solarium ciało nastawione jest na wysokie stężenie UVA, co ma szybko przyciemnić skórę. Niektórzy błędnie uważają, że powinni korzystać z solarium przed nadejściem lata lub urlopem.


Mit nr 6: Makijaż wystarczy, aby chronić twarz przed słońcem

Prawdą jest, że noszenie makijażu może zapewnić niewielką ochronę przed słońcem, jednak nie zastąpi stosowania dobrych kosmetyków przeciwsłonecznych. Makijaż najlepiej stosować jako dodatkową warstwę ochronną.


Mit nr 7: Kosmetyki z SPF to lepsze rozwiązanie niż okrywanie skóry

Kusząca może być wiadomość, że warstwa kremu z filtrem przeciwsłonecznym zapewni ochronę przed słońcem. Jednak ubranie z długimi nogawkami i rękawami oraz kapelusz przeciwsłoneczny i okulary, w połączeniu z używaniem dobrych filtrów zapewnią optymalną profilaktykę dla zdrowia i młodego wyglądu skóry.


Mit nr 8: Stosując filtry przeciwsłoneczne się nie opalisz

Wysokiej jakości kremy chroniące przed słońcem zabezpieczą przed większością promieni UV, które będą docierały do skóry. Oznacza to, że ciało może się opalić podczas ich stosowania, nawet jeśli nakładasz je kilka razy w ciągu dnia.


Mit nr 9: Jedna aplikacja kremu przeciwsłonecznego wystarcza na cały dzień

Wiele osób uważa, że ​​filtr przeciwsłoneczny wystarczy na cały dzień już po jednej aplikacji. W rzeczywistości filtry chroniące przed słońcem rozkładają się pod wpływem światła i w krótkim czasie tracą swoją skuteczność, dlatego koniecznie trzeba je stosować co dwie godziny.


Najlepsze sposoby fotoprotekcji

Aby chronić skórę przed promieniami UV:

  • Unikaj ekspozycji na słońce w godzinach, gdy świeci najmocniej, czyli 9 - 17.
  • Pamiętaj, że woda, piasek, śnieg czy beton odbijają promienie słońca i zwiększają ryzyko wystąpienia oparzeń.
  • Noś okulary, kapelusz i odzież chroniącą przed słońcem.
  • Stosuj wodoodporne kosmetyki o szerokim spektrum działania z filtrem SPF co najmniej 30. Nakładaj je obficie co dwie godziny lub częściej jeśli pływasz w basenie albo morzu, bierzesz kąpiel dla ochłody lub się pocisz.
  • Pamiętaj, by filtrów przeciwsłonecznych używać na każdą odsłoniętą partię ciała, czyli również palce u stóp, pięty, uszy, kark, szyję czy usta.

 
Renata Zielezińska

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej.
Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.